Właściwy montaż świec zapłonowych
Gdy świeca zapłonowa zawodzi, nie zawsze jest to wina samej świecy. Często przyczyna tkwi w nieprawidłowym momencie dokręcania.
Właściwy moment dokręcania
Większość problemów i reklamacji świec zapłonowych jest związana ze zbyt wysokim momentem dokręcania:
Większość problemów i reklamacji świec zapłonowych jest związana ze zbyt wysokim momentem dokręcania:
- Nadmierne dokręcenie odkształca metalowy korpus świecy i obluzowuje ceramiczny izolator, uniemożliwiając skuteczne odprowadzanie ciepła, co powoduje przegrzanie stożka izolatora świecy i przedwczesny zapłon.
- Obciążenie cieplne spowodowane przedwczesnym zapłonem i detonacją na skutek zbyt wysokiego momentu dokręcenia może prowadzić do szybkiego uszkodzenia elektrod świecy. Niszczy również silnik, poprzez utworzenie otworu w koronie tłoka i zwiększenie luzu na pierścieniu górnego tłoka.
- Gdy moment dokręcania jest zbyt wysoki, pomiędzy izolatorem a metalowym korpusem można zaobserwować czarny wyciek. Jest to skutek nieszczelności – nie należy go mylić z efektem koronnym, który powstaje na skutek naturalnych naprężeń elektrycznych w powietrzu wokół świecy.
- Pęknięty ceramiczny stożek świecy wskazuje na zbyt mocne dokręcenie – izolator jest wówczas obluzowany w metalowym korpusie świecy i wpada w wibracje, powodując uszkodzenia.
Niedostateczne dokręcenie świecy również powoduje problemy:
Jeżeli moment dokręcenia jest zbyt niski, wewnątrz tej świecy mogą powstawać wibracje, powodujące uszkodzenia elektrody masowej (bocznej) oraz pęknięcia ceramicznego stożka izolatora.
Luźna świeca uniemożliwia skuteczne odprowadzanie ciepła poprzez metalowy · korpus świecy do głowicy silnika, co powoduje przegrzanie stożka izolatora i przedwczesny zapłon.
Montaż świecy zapłonowej - 4 wskazówki
1. Wykręcając zużytą świecę upewnij się, że olej i zanieczyszczenia wokół szczeliny nie przedostają się do komory spalania.
2. Użyj odpowiedniego klucza, ostrożnie umieść świecę w kluczu, uważając, aby nie uszkodzić końcówki izolatora
3. Ustaw nową świecę w jednej linii z gwintowanym otworem i wkręć ją ręcznie na tyle, na ile to możliwe.
4. Przy pomocy klucza dynamometrycznego dokręć świecę zgodnie z zalecanym momentem obrotowym.
Jeżeli moment dokręcenia jest zbyt niski, wewnątrz tej świecy mogą powstawać wibracje, powodujące uszkodzenia elektrody masowej (bocznej) oraz pęknięcia ceramicznego stożka izolatora.
Luźna świeca uniemożliwia skuteczne odprowadzanie ciepła poprzez metalowy · korpus świecy do głowicy silnika, co powoduje przegrzanie stożka izolatora i przedwczesny zapłon.
Montaż świecy zapłonowej - 4 wskazówki
1. Wykręcając zużytą świecę upewnij się, że olej i zanieczyszczenia wokół szczeliny nie przedostają się do komory spalania.
2. Użyj odpowiedniego klucza, ostrożnie umieść świecę w kluczu, uważając, aby nie uszkodzić końcówki izolatora
3. Ustaw nową świecę w jednej linii z gwintowanym otworem i wkręć ją ręcznie na tyle, na ile to możliwe.
4. Przy pomocy klucza dynamometrycznego dokręć świecę zgodnie z zalecanym momentem obrotowym.